MENIU
AfectiuniUmar

Umarul Inghetat sau Capsulita Retractila | Durere Umar | Dr. Adrian Pojoga

Ce Este Un Umăr Înghețat sau Capsulita Retractila?

Umărul înghețat sau capsulita retractila este o afecțiune cel mai frecvent întâlnită în populația adultă de sex feminin, cu vârsta între 40-60 ani. Pacienții cu diabet zaharat sau cei care au avut un umăr imobilizat pentru o perioada mare de timp au, de asemenea, un risc mai mare de a dezvolta capsulita retractila.

În acesti umeri se dezvolta benzi groase de țesut cicatriceal, apar aderente, scade cantitatea de lichid articular, toate acestea cauzand înțepenirea sau „inghetarea umarului”.

De obicei, simptomele debuteaza cu dureri moderate si cu o scadere ușoară a mobilitatii articulare. Pe masura ce tesutul capsular se îngroașă si se întărește, mobilitatea umărului scade progresiv si durerea creste în intensitate. În cazurile severe, umărul poate deveni complet imobil.

Dr.Pojoga este chirurg ortoped specializat in patologia umărului cu o experienta deosebită în diagnosticarea si tratarea pacientilor cu umăr inghețat.

Care Sunt Primele Semne Ale Umărului Înghețat?

Inițial, apare o durere care tinde să se intensifice în timp si mobilitatea începe să devina limitata. Frecvent durerea este localizata pe partea laterala a umărului și poate iradia ocazional în jos, în lungul brațului.

Care Sunt Simptomele Unui Umăr Înghețat?

Umărul înghețat este una dintre cele mai dureroase afecțiuni ale umărului. Durerea este foarte intensă în primele stadii de evolutie ale bolii, când există o inflamatie importanta în articulatia umărului. Inflamatia poate fi rezultatul unei boli sau a unui traumatism, sau poate apare în urma unei perioade de imobilizare a umărului.

Durerea este de obicei intensa si ascuțită. De regula, apare in fata, în spatele și în lateralul umărului, iar la unii pacienți, ea iradiaza in jos, pe braț. Frecvent, durerea scade in intensitate când pacientul își ține brațul lipit de corp. Totuși, chiar si cele mai mici mișcări ale umărului sau brațului pot exacerba durerea.

Scaderea mobilitatii umărului și durerea afecteaza capacitatea pacientului de a realiza activitati de rutina, cum ar fi: îmbrăcatul, dezbracatul sau legarea centurii de siguranta în mașină.

Semnul specific care diferențiază umărul inghetat de alte afectiuni ale umarului este incapacitatea atât a pacientului, cât și a examinatorului, de a mișca, ridica sau repozitiona brațul si umărul, deoarece articulatia umărului a devenit rigidă sau inghetata.

În alte afecțiuni, cum ar fi ruptura de coafa rotatorie, medicul examinator poate ridica sau repozitiona bratul pacientului.

Cum Apare Umărul Înghețat?

Cauzele umarului inghetat nu sunt complet înțelese. Pacienții de obicei nu descriu un accident, dar pot relata ca au trecut printr-o perioada de suprasolicitare a umărului în special cu activitati deasupra capului, care a coincis cu debutul simptomelor. Umărul înghețat are trei etape de evolutie:

• Faza întâi „inghetare” în timpul acestei faze, pacientul remarcă o durere profundă la nivelul umărului cu reducere moderata a mobilitatii articulare; pe măsură ce această faza continuă atât durerea, cât și înțepenirea umărului vor progresa; aceasta faza poata dura intre 2-9 luni, iar simptomele se agraveaza progresiv; durerile nocturne de umăr pot deveni dominante.
  • Faza a doua „inghetat” această fază este marcată de reducerea intensității durerii, dar miscarile umărului rămân extrem de limitate; activitatile zilnice pot fi extrem de dificil de executat, iar pacienții sunt oarecum dizabilitati în cursul acestei faze; aceasta faza poate dura între 4-6 luni.
  • Faza a treia „topire” aceasta este etapa de recuperare, când afecțiunea începe să se vindece; inflamatia din articulatia umarului si capsulă începe să scadă iar mobilitatea umarului creste lent; durerea se diminueaza sau poate dispare complet, dar de regula mai există o mică durere reziduală; mobilitatea umărului se îmbunătățește și se poate întoarce la valori normale; aceasta faza de rezolutie poate dura intre 6 luni – 2 ani.

Se Poate Vindeca Umărul Înghețat Sau Capsulita Retractila Mai Repede?

Este important ca această afecțiune să fie diagnosticata si tratată cât mai repede posibil. Cu cât simptomele sunt lăsate mai mult timp netratate, cu atât este mai mare probabilitatea de a ajunge in faza a doua, de umăr înghețat, cu toate simptomele acestuia.

Pacienții care sunt suspecti de umăr înghețat, pot folosi aceste remedii chiar si acasa pentru a-i ajuta. Aceste tratamente includ:

• Aplicatii reci sau calde local: pentru controlul durerii, căldura sau gheața aplicate local sau ambele alternativ, pot fi eficiente; o compresa calda sau o punga de gel încălzită pot fi aplicate de mai multe ori pe zi, la intervale de 15 minute. De asemenea, o punga de gheață poate fi folosită într-un fel asemănător.
  • Controlul durerii: inflamatia tesuturilor moi din umăr poate fi diminuată prin utilizarea unor medicamente antiinflamatorii; acestea vor ajuta și în controlul durerii.
  • Fiziokinetoterapia: efectuarea unor exerciții blânde de mobilizare si întărire a musculaturii poate preveni agravarea simptomelor. Este recomandat ca acest program de exerciții să fie stabilit împreună cu un fiziokinetoterapeut pentru a evita activitățile care pot duce la agravarea afectiunii.

Daca aceste remedii nu reduc simptomele, iar durerea si înțepenirea umarului se agraveaza, este recomandat un consult ortopedic în vederea stabilirii unui plan terapeutic.

Pot fi luate în calcul, ca tratament nechirurgical, injectii articulare cu corticosteroizi în încercarea de a opri evoluția umărului înghețat.

Daca inflamatia, durerea si rigiditatea se agraveaza in ciuda efectuarii unui tratament corect nechirurgical, atunci un tratament chirurgical poate fi luat în considerare. De regula acest tratament presupune o artroscopie de umăr cu scopul de a înlătura țesutul cicatricial din articulatie care impiedica mobilitatea.

În vederea interventiei chirurgicale, medicul anestezist va va amorti bratul cu ajutorul unui bloc nervos periferic, însoțit de o anestezie generală ușoară .

Dr.Pojoga va introduce în articulatie un artroscop prin 2-3 incizii mici făcute în jurul umarului. Benzile de tesut cicatricial și aderentele vor fi precis înlăturate cu ajutorul unui electrocauter. După ce aderentele au fost înlăturate, umarul va fi apoi manipulat si trecut prin tot spectrul de miscare restaurandu-se mobilitatea completa a acestuia. Veți avea membrul superior imobilizat într-o esarfa pentru confort si veți fi încurajați să începeți exerciții de mobilitate încă din primele zile postoperator. Veti fi externat din spital a doua zi si veți veni la un control in 7-10 zile de la operație. Pentru cei mai multi dintre pacienti, combinatia dintre artroscopia de umăr si manipularea articulatiei poate aduce cele mai bune rezultate.

În toate cazurile, cea mai rapida cale de tratament a acestei afecțiuni este aceea de a fi diagnosticata rapid si tratata complet de către un chirurg ortoped specializat.

In Cat Timp Se Vindeca un Umăr Înghețat?

In funcție de gravitatea afectiunii, un umar înghețat sau capsulita retractila se poate vindeca de la sine între 1-3 ani. Cu cât tratamentul va fi început mai rapid, cu atât recuperarea se va face mai repede. Un umăr înghețat vechi, netratat, pune probleme serioase si este greu de tratat fără operație. Cheia tratamentului este recunoasterea rapida a afectiunii si initierea prompta a unui plan de tratament în scopul de a diminua durata de evoluție a afectiunii și de a restaura functia normala a umărului.

Programeaza o consultatie

Dr. Pojoga este un chirurg ortoped specializat in patologia umarului, cu experiență in tratamentul artroscopic al umarului inghetat.

Alte afectiuni ale umarului

Nu ezita sa iei legatura cu mine pentru orice problema ortopedica. Sunt aici ca sa te ajut!

Social Media

Urmareste-ma pe retelele de socializare pentru a fi la curent cu noutatile din ortopedie, proceduri si tratamente noi.

Copyright © 2020 Dr. Adrian Pojoga. Toate drepturile rezervate.

0768 973 234Contact Whatsapp 021 9886Spital Ponderas